مقدمه

پمپ آب صنعتی از جمله پمپ های پرکاربرد و با کیفیت موجود در بازار است که به سبب قابلیت ها و ویژگی هایی که دارد، دامنه کاربرد آن روز به روز در حال افزایش است. به طور کلی از دیرباز تا کنون جابجایی سیالات برای انسان ها یک چالش حساب می شده است. به همین منظور انسان ها برای انتقال آب از مکانی به مکانی دیگر پمپ ها را اختراع کردند. پمپ آب ها وظیفه دارند با افزایش فشار سیال، امکان جابجایی آن را بین دو نقطه مورد نظر فراهم سازد. اما چرا نمی توان به راحتی آب را بین دو نقطه مورد نظر جابجا کرد؟ عوامل موثر بر کیفیت پمپ آب صنعتی کدامند؟

پمپ آب صنعتی نیاز هر صنعت

به طور کلی آب موجود در لوله کشی ها تحت اثر دو عامل بسیار مهم دچار افت فشار می شود. این افت فشار سبب می شود تا سیال مورد نظر مسافت کمتری را در لوله کشی های انجام شده طی کند. این دو عامل عبارتند از:

افت اصلی

افت اصلی عمدتا در اثر اصطکاک بین سیال و دیواره لوله ها به وجود می آید. این اصطکاک با گذشت زمان بر جریان عبوری از سیال اثر گذاشته و مانع از حرکت ان می شود. به طور کلی عوامل گوناگونی در افت اصلی لوله ها تاثیرگذار است که از جمله آنها می توان به زبری سطح لوله ها و نیز سرعت جریان لوله یا دبی مورد نظر اشاره کرد. به طور کلی هر چه سطح لوله مورد نظر صیقلی تر باشد و سرعت جریان سیال بیشتر باشد، سیال می تواند بدون نیاز به پمپ صنعتی اصفهان مسیر بیشتری را بپیماید. اما در واقعیت عمدتا لوله ها به علت نوع خاص فرآیند تولید از زبری نسبتا بالایی برخوردار بوده و به این ترتیب ضریب اصطکاک بسیار بالایی دارند.

افت فرعی

از دیگر عوامل بسیار مهمی که در جابجایی و انتقال سیال مورد نظر در صنایع گوناگون تاثیرگذار است، می توان به افت های فرعی اشاره کرد. به طور کلی وجود اتصالات فرعی نظیر شیر، شیر فشار شکن، سه راهی ها، زانویی ها، تبدیل ها و تمام اتصالات موجود در مسیر لوله کشی از حرکت آزادانه سیال در مسیر جلوگیری می کند. در واقع این اتصالات با اتلاف انرژی جنبشی سیال، دچار افت شدید آن در مسیرهای لوله کشی می شوند.

انواع پمپ آب صنعتی

پمپ آب صنعتی بر حسب نوع عملکرد و کاربردی که دارد، دارای دسته بندی های گوناگونی است. از جمله مهمترین دسته بندی های پمپ های آب صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پمپ آب های جابجایی مثبت

پمپ های جابجایی مثبت عمدتا با کاهش حجم سیال، نسبت به افزایش فشار آن اقدام می کنند. در این دسته از پمپ های صنعتی، عمدتا عملیات فشرده سازی سیال به صورت دوره های و متناوب صورت می گیرد. از جمله پرکاربرد ترین پمپ های جابجایی مثبت می توان به پمپ های سیلندر پیستونی اشاره کرد. در این پمپ ها جریان سیال وارد سیلندر شده و پیستون اقدام به فشرده سازی آن می کنند‌. به محض اینکه فشار آن به حد مجاز رسید، دریچه های خروجی باز شده و آب فشرده شده در سیستم لوله کشی قرار می گیرد. اصولا این پمپ ها قدرت بسیار زیادی داشته و عمدتا در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مورد استفاده می گیرند.

 

پمپ آب | شکل 2:دلیل استفاده از پمپ صنعتی اصفهان

پمپ آب | شکل 2:دلیل استفاده از پمپ صنعتی اصفهان

پمپ های آب دینامیکی

اساس کار این نوع از پمپ آب صنعتی، عمدتا مبتنی بر چرخش و دوران شفت مورد نظر است به طور کلی در این تجهیزات شفت متصل به الکتروموتور با دوران خود پره ها را به حرکت در می آورد. پره ها با حرکت سانتریفیوژی خود، آب و یا سیال موجود در سیستم لوله کشی را فشرده کرده و از طریق خروجی ها وارد سیستم لوله کشی می کنند این پمپ ها قادر هستند بدون وقفه به فعالیت خود ادامه داده و فشار سیال مورد نظر را افزایش دهند. اصول پمپ های دینامیکی در ساختمان ها به منطور جابجایی آب مورد استفاده قرار می گیرند.

راهنمای خرید پمپ آب صنعتی

عمدتا خرید پمپ آب صنعتی همواره با چالش های بسیار زیادی روبرو است. پمپ های آب صنعتی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند اما تنوع آن ها سبب شده تا بسیاری از خریداران در هنگام خرید این محصول دچار سردرگمی شوند. به طور کلی لازمه خرید پمپ آب صنعتی مناسب دانستن برخی از نکات فنی در مورد پمپ آب ها است که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

 

پمپ آب | شکل 3: انواع پمپ صنعتی اصفهان

پمپ آب | شکل 3: انواع پمپ صنعتی اصفهان

منحنی مشخصه پمپ آب

همانطور که گفته شد، افت های فرعی و اصلی موجود در سیستم های لوله کشی، سبب می شوند تا سیال مورد نظر فشار کافی را برای جابجایی بین دو نقطه نداشته باشد. به همین دلیل از پمپ آب ها برای جابجایی سیال بین دو نقطه استفاده می گردد. هر یک از پمپ آب ها دارای منحنی مشخصه مخصوص به خود هستند. در این منحنی اطلاعاتی از قبیل بازدهی، هد و دبی عنوان شده است. به طور کلی هر چه عدد مربوط به بازدهی به ۱۰۰ نزدیکتر باشد، پمپ آب مورد نظر از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. هد پمپ آب بیانگر ماکزیمم ارتفاع و دبی ماکزیمم حجم سیالی است که توسط پمپ جابجا می شود. به این ترتیب دانستن این پارامترها می تواند شما را تا حد زیادی در خرید پمپ آب صنعتی یاری رساند.

 

پمپ آب | شکل 4: راهنمای خرید پمپ آب صنعتی

پمپ آب | شکل 4: راهنمای خرید پمپ آب صنعتی

متریال به کار رفته در پمپ آب

متریال سازنده بنده پمپ آب، نقش موثری را در کیفیت این تجهیزات ایفا می کند. به طور کلی مواد سازنده این دسته از تجهیزات باید به گونه ای انتخاب گردد که ضمن محافظت از اجزای داخلی پمپ آب در برابر ضربات خارجی، در برابر رطوبت و خوردگی نیز مقاوم باشد.

 

برند تولید کننده

به طور کلی شرکت های بسیار زیادی چه در ایران و چه در جهان نسبت به تولید پمپ آب های صنعتی گام برداشته اند. هر یک از این برندهای تولید کننده از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده و کیفیت های گوناگونی دارند.

مهنام پمپ، با سال ها تجربه در زمینه خرید و فروش انواع پمپ صنعتی اصفهان این افتخار را دارد که همواره بهترین و با کیفیت ترین پمپ را با نازلترین قیمت در اختیار مشتریان چه در اصفهان و چه در اقصی نقاط ایران قرار داده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر هم اکنون می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

2 فکر در مورد “ راهنمای خرید پمپ آب صنعتی

  1. حسین احمدی گفت:

    با سلام، لطفا pH اسید و باز (قلیا) كاربردی را هنگامی كه از هر دو محیط اسیدی و قلیایی به صورت متناوب استفاده می كنیم اعلام فرمایید (در پمپ دیافراگمی). در هنگام پمپاژ شامپو یا مایع دستشویی باعث ایجاد كف نمی گردد؟ آیا مواد در انتهای كار پمپاژ كاملا از ساكشن تخلیه می گردد؟ آیا عدم ماند مواد در محفظه پمپ دیافراگمی، برای پمپاژ خمیر دندان مشكلاتی ایجاد نمی كند؟

    1. رضا نمازی گفت:

      سلام جناب احمدی عزیز، باید توجه داشته باشید که خوردگی را با pH نمی سنجند. برای انتخاب متریال مناسب، می بایست مشخصات شیمایی سیال ذکر شود. پمپ های دیافراگمی، ضربه ای هستند که باعث ایجاد مقدار جزئی کف می شود. همچنین مقداری از مواد از ساکشن تخلیه نمی شوند و در پمپ باقی می مانند که می بایست شست و شوی مورد نیاز صورت گیرد. به علت ویسکوزیته بالا، برای خمیر دندان نمی توان از این پمپ ها استفاده کرد و خروجی مطلوبی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *