منبع تحت فشار چیست؟

منبع تحت فشار از جمله تجهیزات پرکاربرد در موتورخانه‌هاست که وظیفه ذخیره سازی آب مورد نیاز ساختمان‌ها را بر عهده دارد. به طور کلی استفاده از این مخازن سبب می‌شود تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی شده و طول عمر پمپ افزایش پیدا کند. در راهنمای خرید منبع تحت فشار یا مخزن تحت فشار می‌خواهیم مواردی که در خرید این دستگاه اهمیت دارند را بررسی کنیم تا در نهایت بتوانیم بهترین مدل مخزن تحت فشار را متناسب با محیط و شرایط انتخاب کنیم.

برای خرید منبع تحت فشار ابتدا باید بدانیم که اصلا چرا باید از منبع تحت فشار استفاده کنیم؟

این دسته از منابع در ظرفیت‌های گوناگونی تولید می‌شوند اما عمدتا ظرفیت آن‌ها در بازه ۸ تا ۳۰۰۰ لیتر قرار دارد. البته حجم این منابع عمدتا متناسب با تعداد افراد موجود در ساختمان، تعداد طبقات و به طور کلی میزان آب مصرف شده توسط افراد موجود در ساختمان بستگی دارد. اما چرا استفاده از این منبع باعث افزایش طول عمر پمپ می‌شود؟ مزایای استفاده از منبع تحت فشار چیست؟

منبع تحت فشار چیست؟

دلایل خرید منبع تحت فشار

همانطور که می‌دانید این روزها به جهت آبرسانی در ساختمان‌های بلند از پمپ آب استفاده می‌شود. حتما در منازل مسکونی و یا ساختمان‌های تجاری و اداری دیده‌اید که در کنار پمپ، عموما یک مخزن قرار داده شده است، این مخزن همان منبع تحت فشار است.

در تجهیزات آبرسانی ساختمان، پمپ به طور مستقیم به منبع تحت فشار متصل می‌شود و آب موجود در مخزن را تامین می‌کند. وجود هوا در مخزن و نیز فشار آب ایجاد شده در آن توسط پمپ سبب می‌شود تا فشار آب لازم برای جابجایی در بین طبقات تامین گردد. به این ترتیب در صورتی که فردی در طبقه پنجم یک ساختمان شیر آب را باز نماید، آب با فشار کافی و مناسب از منبع به سمت شیر مورد نظر حرکت می‌کند.

بنابراین با وجود منبع تحت فشار دیگر نیازی به روشن شدن مجدد پمپ برای انتقال آب به طبقات بالاتر نیست در نتیجه میزان برق مصرفی و همچنین استهلاک پمپ به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

دلیل دیگری که خرید منبع تحت فشار را ضروری می‌کند، کیفیت آب مصرفی است. به عبارت دیگر اتصال مستقیم پمپ به شبکه لوله کشی ساختمان‌ها سبب می‌شود تا در صورت قطع آب، گل و لای موجود در شبکه آبرسانی شهری وارد سیستم لوله کشی ساختمان‌ها شود و به این ترتیب کیفیت آب مصرفی کاهش پیدا کند.

این نکته را در نظر داشته باشید علاوه‌بر کیفیت آب، وجود گل و لای یا آلاینده‌ها در پمپ سبب می‌شود تا از طول عمر پمپ با گذشت زمان کاسته شود. با در نظر داشتن این دلایل می‌توان اذعان داشت که خرید منبع تحت فشار، ضمن آنکه مصرف برق را کاهش خواهد داد، هزینه‌های ناشی از تعمیرات پمپ را نیز کاهش می‌دهد به همین دلیل است که در اکثر ساختمان‌های امروز از مخزن تحت فشار در کنار پمپ‌ها استفاده می‌گردد.

 پیشنهاد مطالعه: مزایای منبع تحت فشار واتس

مزایای استفاده از منبع تحت فشار

با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت که استفاده از این نوع مخازن در کنار پمپ مزایای بیشماری را به دنبال خواهد داشت.

از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای استفاده از منبع تحت فشار

  • کاهش هزینه‌های ناشی از تعمیرات پمپ
  • کاهش مصرف انرژی
  • کاهش سطح صدای تولید شده توسط پمپ
  • تثبیت فشار موجود در لوله کشی‌ها
  • انتقال آب با فشار مناسب به طبقات بالایی ساختمان

انواع مخزن تحت فشار

به طور کلی منابع به کار رفته در ساختمان‌ها و منازل مسکونی بر حسب نوع طراحی و عملکرد به خصوصی که دارند، عمدتا به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- منابع تحت فشار دیافراگمی

این دسته از منابع به کار گرفته شده در موتورخانه‌ها، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشار آب موجود در سیستم را ثابت نگه می‌دارند‌ به همین منظور شرکت‌های تولید کننده عموما در ساختار این تجهیزات از یک دیافراگم و یا صفحه پلاستیکی استفاده می‌کنند. این صفحه پلاستیکی خاصیت ارتجاعی بالایی داشته و کاملا آب بند است.

به طور کلی این دیافراگم وظیفه دارد بین هوای موجود در مخزن و آب وارد شده توسط پمپ ارتباط برقرار کند. به این ترتیب که فشار آب از طریق پمپ موجود افزایش پیدا کرده و دیافراگم به سمت قسمت هوا کشیده خواهد شد. فرآیند پر شدن مخزن تا آنجایی ادامه پیدا خواهد کرد، فشار هوای موجود در مخزن و فشار آب وارد شده با یکدیگر برابر شوند.

در منبع تحت فشار دیافراگمی به محض باز شدن شیر آب در یکی از واحدها، فشار لازم در مسیر لوله کشی از طریق هوای موجود در مخزن تامین می‌گردد.

۲- منابع تحت فشار گالوانیزه

از دیگر منابع به کار گرفته شده در موتورخانه ها می توان به منابع گالوانیزه ای اشاره کرد. عمدتا به منظور افزایش طول عمر این منابع بدنه آنها از طریق ورق های گالوانیزه ساخته می شود.

متریال پایه این ورق ها عموما فولاد بوده و به همین دلیل منابع تولید شده از این ورق ها از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. به طور کلی منابع تحت فشار گالوانیزه حجم آب بسیار زیادی را در خود جای می دهد.

در این منابع برخلاف منابع دیافراگمی میان آب و هوا صفحه جدا کننده ای وجود نداشته و به همین دلیل عمدتا این منابع فشار لازم در سیستم ها فراهم نمی کنند.

خرید منبع تحت فشار

۳- تانک‌های فشار کیسه‌ای

این نوع از منابع تحت فشار، از لحاظ عملکرد و ظاهر شباهت بسیار زیادی با منابع دیافراگمی دارند. با این تفاوت که در ساختار این تجهیزات به جای دیافراگم موجود، از یک تیوب استفاده می‌شود. عملکرد این تیوب دقیقا مشابه با دیافراگم موجود در منبع تحت فشار دیافراگمی است

راهنمای خرید منبع تحت فشار

مخازن تحت فشار در ظرفیت‌های گوناگونی تولید می‌شوند اما عمدتا ظرفیت آن‌ها در بازه ۸ تا ۳۰۰۰ لیتر قرار دارد. البته حجم این منابع عمدتا متناسب با تعداد افراد موجود در ساختمان، تعداد طبقات و به طور کلی میزان آب مصرف شده توسط افراد موجود در ساختمان بستگی دارد.

به طور کلی پیش از خرید این دسته از تجهیزات باید به نکات متعددی توجه شود تا در نهایت مدل خریداری شده نیاز ساختمان را به خوبی پاسخگو باشد. از جمله مواردی که در خرید منبع تحت فشار حائز اهمیت می‌باشد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

1- متریال به کار رفته در بدنه

به طور کلی متریال به کار رفته در ساخت منبع تحت فشار باید در برابر رطوبت، خوردگی و ضربات خارجی از خود مقاومت بسیار زیادی نشان دهد.

2- جنس تیوپ و دیافراگم

به طور کلی در ساختار این بخش از منبع تحت فشار باید از متریالی استفاده شود که خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی داشته باشد و سبب بهبود عملکرد و افزایش طول عمر دستگاه گردد.

3- حجم منابع

از دیگر عوامل بسیار مهمی که پیش از خرید منبع تحت فشار باید تحت بررسی قرار گیرد، می‌توان به حجم منابع اشاره کرد. عمدتا حجم این تجهیزات متناسب با آب مورد نیاز در ساختمان‌ها و تعداد افراد ساکن در ساختمان انتخاب می‌شود. همانطور که گفته شد، عمدتا حجم منبع تحت فشار بین ۸ تا ۳۰۰۰ لیتر انتخاب می‌گردد.

خرید بهترین مدل منبع تحت فشار با قیمت مناسب

مهنام پمپ نماینده فروش منبع تحت فشار در اصفهان است که بهترین مدل‌های منبع تحت فشار را در سایت خود به فروش می‌رساند. منبع تحت فشار واتس، منبع تحت فشار لئو، منبع تحت فشار تفسان و منبع تحت فشار هاماک 4 برندی هستند که محصولات آنها در فروشگاه اینترنتی مهنام پمپ به فروش می‌رسد. برای خرید مخزن تحت فشار، مدل‌ها را بررسی کنید در نهایت در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر می‌توانید با همکاران ما در مهنام پمپ تماس گرفته تا با توجه به محیط و نیاز شما بهترین مدل مخزن انبساط را به شما پیشنهاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *