راهنمای خرید پمپ آب خانگی یکی از پر بازدیدترین موضوعات این روزهاست که بسیاری به جهت خرید پمپ آب مناسب در جستجوی آن هستند. اگر در شهرهای بزرگ و پرجمعیت ساکن باشید بدون شک شما نیز هر روز با کم فشاری آب دست و پنجه نرم می‌کنید. تعدد خانه‌های مسکونی و تعداد طبقات بیشتر در این شهرها سبب شده تا سیستم آبرسانی با مشکل کم فشاری رو به رو باشد.

بدیهی است که فشار کم آب به چه میزان می‌تواند در روند زندگی و انجام امور روزانه اختلال ایجاد کند اما تنها راه رفع این مشکل خرید پمپ آب خانگی است. البته باید این نکته را نیز یادآور شویم که تهیه و استفاده از پمپ آب خانگی محدود به ساختمان‌های چند طبقه نمی‌شود، خانه‌های ویلایی، کارگاه‌ها و محیط‌های صنعتی و… برای دسترسی به فشار آب مناسب همگی به پمپ آب خانگی نیاز خواهند داشت.

اما چه مدل پمپ آب خانگی برای شما مناسب است؟ برای خرید این دستگاه باید به چه نکاتی توجه کنیم تا مدل مناسب و کارآمد را تهیه نماییم؟ اینها سوالاتی است که شاید به هنگام خرید پمپ آب خانگی به ذهن شما خطور کرده باشد. ما در راهنمای خرید پمپ آب خانگی تمام نکات و مواردی را که باید در انتخاب این دستگاه توجه کنید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

جامع‌ترین راهنمای خرید پمپ آب خانگی

انواع پمپ آب خانگی

پیش از هر چیز مهم دانستیم که به معرفی انواع پمپ آب خانگی موجود در بازار بپردازیم. پمپ آب خانگی شامل ۴ مدل مختلف است که این چهار مدل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پمپ آب خانگی جتی
  • پمپ آب خانگی بشقابی
  • پمپ آب خانگی شناور
  • پمپ آب خانگی سیرکولاتور

پمپ آب خانگی جتی:

پمپ جتی، جزو پرفروش‌ترین پمپ‌های موجود در بازار است و از نوع پمپ‌های سانتریفیوژی محسوب می‌شود که با ایجاد خلاء و در اثر ترکیب هوا و آب و در نهایت غلبه بر هوا اقدام به پمپاژ مایعات می‌کند این پمپ که به آن پمپ خود مکش نیز گفته می‌شود قادر است آب را در هر ارتفاعی جا به جا کند. به علت قابلیت خود مکشی این مدل می‌توان آنها را بالاتر از منبع تحت فشار نیز نصب کرد. معمولا پمپ جتی برای ساختمان‌های چند طبقه کاملا مناسب بوده و از ضعف‌های آن می‌توان به صدای بسیار و عدم پمپاژ مایعات با ذرات جامد نام برد.

پروانه پمپ جتی از جنس برنج، برنز و استیل است که توصیه می‌شود برای مناطقی با آب شور از پمپ جتی با پروانه استیل استفاده گردد.

پمپ آب خانگی بشقابی:

پس از پمپ آب جتی، این پمپ‌ها در رتبه دوم پرفروش‌ترین پمپ‌های آب خانگی قرار می‌گیرند. این پمپ‌ها با نیروی گردشی و نیروی گریز از مرکز سیالات را انتقال می‌دهند. در واقع روتور بخشی از این دستگاه است که با چرخش آن، سیال با سرعت به قسمت پروانه‌ها منتقل می‌شود و سپس پروانه‌ها با سرعت و ایجاد نیروی گریز از مرکز آب را به بیرون پرتاب می‌کنند. پمپ بشقابی افقی و عمودی دو نوع از این پمپ‌هاست که پمپ بشقابی عمودی برای انتقال آب در ارتفاع مناسب می‌باشد. برعکس پمپ جتی این پمپ‌های برای انتقال مایعات با ذرات جامد کاملا مناسب بوده و کم صدا هستند. تنها ایرادی که به پمپ بشقابی وارد است وزن بالای آن است.

بهترین پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی شناور:

از پمپ‌های شناور برای مصارف زراعی و کشاورزی استفاده و برای کشیدن آب از چاه یا آب انبار مناسب هستند. پمپ شناور با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی کمک می‌کند تا آب با فشار زیاد به ارتفاع منتقل شود. این پمپ‌ها بر روی آب قرار می‌گیرند و از این جهت همیشه خنک شده و هزینه استهلاک پایین‌تری دارند. پمپ شناور در دو نوع تک فاز و سه فاز به بازار عرضه می‌شود. هزینه تعمیر و قیمت بالای آنها را می‌توان جزو معایب این پمپ‌های نام برد.

پمپ آب خانگی سیرکولاتور:

همانطور که گفتیم برخی از پمپ‌های آب خانگی تنها مصارف خانگی نداشته و در محیط‌های صنعتی و مصارف خانگی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند که پمپ سیرکولاتور این دسته محسوب می‌شود. یک نمونه استفاده از پمپ سیرکولاتور، در موتورخانه ساختمان نام برد.

۷ نکته و راهنمای خرید پمپ آب خانگی

راهنمای خرید پمپ آب خانگی به شما کمک می‌کند تا شما بتوانید به هنگام خرید و انتخاب پمپ، آشنایی اولیه با مفاهیم پمپ آب خانگی داشته باشید و تا حدودی بتوانید پمپ مناسب ساختمان خود را شناسایی کنید. در ادامه این راهنمای خرید پمپ آب خانگی نکاتی را ارائه کرده‌ایم که به شما در انتخاب کمک بسیاری خواهد کرد. اما چنانچه می‌خواهید یک پمپ کارآمد با قیمت مناسب تهیه کنید می‌توانید از کارشناسان مهنام پمپ کمک بگیرید. کارشناسان ما دریافت اطلاعات ساختمان و محل شما بهترین مدل پمپ آب خانگی را قیمت مناسب پیشنهاد خواهند. و اما نکاتی که در خرید پمپ آب خانگی باید به آنها توجه کنید:

۱- به تناسب میان هد پمپ آب خانگی و ارتفاع ساختمان توجه کنید.

به میزان ارتفاعی که پمپ آب می‌تواند آب را در آن ارتفاع انتقال دهد، هد پمپ می‌گویند. میزان هد پمپ آب خانگی با عنوان MAX بر روی بدنه پمپ آب درج شده است. توجه داشته باشید که هد پمپ آب بایست همیشه از ارتفاع ساختمان شما بیشتر باشد تا آب به خوبی به طبقات بالایی ساختمان رسیده و کارآمد واقع شود. واحد اندازه‌گیری هد پمپ آب، پوند بر اینچ است که با PSI نمایش داده می‌شود.

برای انتخاب پمپ آب خانگی مناسب لازم است تا فشار بالاترین شیر آب ساختمان را بدانید. بالاترین و آخرین شیر آب ساختمان بهتر است حداقل ۲ تا ۲.۵ بار فشار پشت آن باشد.

۲- به دبی یا میزان آبدهی پمپ آب خانگی توجه کنید.

دبی یا میزان آبدهی پمپ آب به معنای میزان آبی است که پمپ قادر است در یک مدت زمان مشخص جابه‌جا کند. واحد اندازه‌گیری دبی پمپ متر مکعب بر ثانیه (m3/s) است. به عبارت دیگر دبی پمپ به این معناست که پمپ آب در یک واحد زمانی معین چند لیتر آب را می‌تواند از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال دهد. اهمیت دبی در ساختمان‌های چند طبقه مشخص می‌شود با دبی مناسب آب با فشار کاملا مناسب در طبقات پایین و بالای ساختمان در دسترس خواهد بود و مشخص کم فشاری در طبقات بالا مشاهده نخواهد شد.

قیمت پمپ آب خانگی

۳- تعداد شیرهای آب ساختمان را محاسبه کنید.

لازمه دبی یا میزان آبدهی مناسب پمپ آب خانگی، شمردن تعداد شیرهای آب ساختمان است. در محاسبه دبی تعداد طبقات اهمیتی نداشته بلکه تعداد شیرهای آب است برای محاسبه دبی مناسب پمپ اهمیت دارد. تعداد شیرهای به کار رفته در هر ساختمان متغییر است بنابراین ممکن است در یک ساختمان ۵ طبقه 60 عدد شیر به کار رفته باشد و در ساختمان ۵ طبقه دیگر ۱۰۰ عدد شیر مورد استفاده قرار گیرند.

نکته دیگری که در این راهنمای خرید پمپ آب خانگی باید متذکر شویم، میزان آب دهی یا دبی هر شیر آب است. از هر شیر آب در هر دقیقه چند لیتر آب قابل دسترس است این عدد بایست در هنگام دبی پمپ مناسب ساختمان در نظر گرفته شود.

۴- نمودار پمپ آب خانگی را بررسی نمایید.

یک پمپ آب خانگی مناسب بایست دارای هد و دبی مناسبی نیز باشد بنابراین در انتخاب پمپ تنها به قیمت پمپ آب خانگی توجه نکنید زیرا در وهله اول مهم است که پمپ آب خریداری شده کارایی مناسب داشته باشد در غیر اینصورت هزینه‌ای که برای آن کرده‌اید بیهوده خواهد بود. برای این منظور لازم است تا نمودار پمپ آب خانگی را به خوبی بررسی نمایید.

داشتن پمپ آبی با حداکثر دبی و هد غیر ممکن است زیرا این دو مفهوم رابطه عکس با یکدیگر داشته به این معنا که هر اندازه هد پمپ بیشتر باشد دبی آن کمتر خواهد بود. شرکت‌های تولید کننده نمودار پمپ آب خانگی خود را ارائه می‌دهند که در این نمودارها تناسب بالا رفتن هد و پایین آمدن دبی مشخص شده است. پمپ آبی کارآمد است که به ازای بالارفتن ۵۰ در صد هد بتواند ۵۰ درصد دبی نیز داشته باشد.

۵- به میزان صدای تولید شده توسط پمپ توجه کنید.

یکی از نکاتی که باید در این راهنمای خرید پمپ آب خانگی به شما متذکر شویم این است که ما دستگاهی به عنوان پمپ آب خانگی بی‌صدا نخواهیم داشت. کم یا زیاد تمامی پمپ‌ها دارای صدا بوده با این تفاوت که میزان صدای تولید شده در برخی کمتر و در برخی بیشتر است. اگر پمپ را در جایی قرار می‌دهید که ممکن است صدای تولید شده از آن آزار دهنده باشد بهتر است از میان پمپ‌های بشقابی یک پمپ مناسب ساختمان را انتخاب کنید.

به طور کلی پمپ‌های بشقابی در مقایسه با پمپ‌های جتی صدای کمتری تولید می‌کنند. یک راه حل دیگر برای کاهش صدای پمپ، استفاده از محفظه عایق دار است که در این صورت با خرید هر نوع پمپی شما صدای کمتری از پمپ خواهید شنید.

۶- میزان مصرف انرژی پمپ آب خانگی را در نظر داشته باشید.

خرید پمپ آبی با حداکثر توان همیشه به معنای بهترین انتخاب نیست. اگر شما پمپ آبی تهیه کنید که بیش از نیاز ساختمان و محل مورد نظرتان باشد در واقع با این کار هزینه بیهوده را به خود تحمیل کرده‌اید. پمپ آب با توان بالا، مصرف انرژی بیشتری نیز دارد بنابراین بهتر است با توجه به نیاز ساختمان خود پمپ آب با توان مناسب را انتخاب کنید تا هزینه برق آن نیز برای شما معقول و به صرفه باشد.

خرید پمپ آب خانگی بی‌صدا

۷- خرید پمپ آب خانگی از فروشگاه معتبر با قیمت مناسب

شرکت‌های تولید کننده بسیاری انواع پمپ آب خانگی را تولید و عرضه کرده‌اند که هر کدام با توجه به توان و قابلیت‌هایی که دارند، قیمت مختص به خود را دارند. توصیه می‌کنیم از میان برندهای معتبر و با کیفیت اقدام به خرید پمپ مناسب نمایید تا با توجه به هزینه‌ای که می‌کنید کارایی مورد انتظاری را دریافت نمایید. بهترین پمپ آب خانگی را می‌توانید از برندهایی چون؛ آبارا، اسپرونی، استریم، پنتاکس، تایفو، لئو و بسیاری دیگر انتخاب کنید.

در این راهنمای خرید پمپ آب خانگی تمامی نکاتی که پیش از انتخاب پمپ باید در نظر بگیرید ذکر شد اما انتخاب فروشگاهی معتبر و متخصص در فروش پمپ آب خانگی می‌تواند کار شما را برای انتخاب و خرید بهترین پمپ آب خانگی راحت نماید. فروشگاهی که به خوبی شما را در امر انتخاب یاری کند و با توجه به مشخصات ساختمان مناسب‌ترین مدل و قیمت پمپ را به شما پیشنهاد نماید.

سوالات پر تکرار در راهنمای خرید پمپ آب خانگی

پمپ آب خانگی چیست؟

در آپاتمان‌‌های مسکونی و تجاری، باغ، ویلا برای دسترسی به آب با فشار مناسب نیاز به خرید پمپ آب خانگی است.

پمپ آب خانگی چند نوع دارد؟

پمپ آب خانگی با توجه به نوع کارایی که دارند به: ۱- پمپ آب جتی، ۲- پمپ آب بشقابی، ۳-پمپ آب سیرکولاتور، ۴- پمپ آب شناور تقسیم می‌شوند.

چه نوع پمپ آب خانگی بخریم؟

آب خانگی هر کدام دارای ویژگی‌های مختص به خود هستند که باید دید با توجه به تعداد طبقات، تعداد شیرهای آب، تناسب هد و دبی پمپ آب خانگی با توجه نیاز ساختمان کدام مدل پمپ آب خانگی برای شما مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *