همانطور که می‌دانیم در این سال‌ها مشکلات کم آبی و کم فشاری آب در مناطق مختلفی از کشور شایع شده، بدیهی است این مشکل در شهرها و مناطق شلوغ بیشتر هم دیده می‌شود چرا که توزیع آب به طور یکنواخت در تمام محله‌ها صورت نگرفته و از طرفی در شهرهای شلوغ، ساختمان‌های بلند بیشتر و جمعیت بیشتری نیز متمرکز شده که تمامی این موارد در کنار یکدیگر سبب شده که ما با مشکل کم فشاری آب رو به رو باشیم.

یکی از موثرترین راه حل‌ها برای رفع مشکل آبرسانی، استفاده از پمپ آب است. در میان انواع مختلفی پمپ، پمپ آب بشقابی یکی از پرکاربردترین پمپ‌های خانگی محسوب می‌شود که عملکرد ویژه‌ای در آبرسانی به ساختمان‌های مسکونی یا تجاری چند طبقه داشته چرا که به گونه‌ای طراحی شده است که آب را تا ارتفاع مشخصی از ساختمان جا به جا کند. در این مقاله می‌خواهیم از پمپ آب بشقابی و ویژگی‌های آن بیشتر صحبت کنیم تا اگر قصد خرید پمپ آب بشقابی را دارید با آگاهی بیشتری یک مدل مناسب را برای ساختمان خود انتخاب نمایید.

پمپ آب بشقابی چیست؟

همانطور که گفتیم پمپ آب بشقابی، یکی از پرکاربردترین پمپ‌های آب خانگی است که امروزه به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های قابل توجهی که دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ آب خانگی به گونه‌ای طراحی شده است که آب را تا ارتفاع مشخصی از ساختمان‌ها جابجا کنند.

پمپ آب بشقابی از جمله پمپ‌های گریز از مرکز بوده و برای سیالاتی با ویسکوزیته پایین مانند آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی پمپ بشقابی در توان‌ها و قدرت‌های مختلفی تولید شده که از جمله آن‌ها می‌توان به:

بهترین پمپ آب خانگی

پمپ آب بشقابی

  • پمپ بشقابی یک اسب بخار
  • پمپ بشقابی ۱.۵ اسب بخار
  • پمپ بشقابی ۲ اسب بخار

و غیره اشاره کرد.

نحوه عملکرد پمپ بشقابی به چه صورت است؟

به طور کلی یک پمپ آب از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک وظیفه مخصوصی را برعهده دارند. از جمله قطعات به کار رفته در پمپ آب بشقابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • الکتروموتور
  • شفت
  • پره
  • بدنه آب بند
  • کاسه نمد و بلبرینگ

همانطور که می‌دانید پمپ آب به منظور ایجاد حرکت چرخشی و یا رفت و برگشتی، به الکتروموتور نیاز دارد. این وسیله الکتریکی عمدتا نیروی لازم را برای به حرکت درآوردن شفت ایجاد می‌کند. شفت موجود در پمپ آب بشقابی، با استفاده از القای الکترومغناطیس به حرکت در آمده و پره‌های متصل به خود را به گردش در می‌آورد.

انواع پمپ آب بشقابی

انواع پمپ آب بشقابی

سپس آب موجود در مخزن، در راستای محور خود به سمت پره‌ها حرکت کرده و با چرخش پره‌ها، شروع به چرخیدن می‌کند. به واسطه نیروی گریز از مرکز، آب به سمت انتهای تیغه‌ها حرکت می‌کند و با فشار از پمپ خارج می‌شود. بدنه آب بند و کاسه نمدها باعث می‌شوند که آب به سمت الکتروموتور حرکت نکرده و پمپ عملکرد مطلوبی از خود ارائه دهد.

انواع پمپ آب بشقابی

به طور کلی پمپ‌های بشقابی از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک متناسب با عملکردی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله انواع پمپ‌های بشقابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پمپ بشقابی جابجایی مثبت

پمپ‌های آب جابجایی مثبت برای پمپاژهای خاص طراحی شده‌اند و عمدتا برای جابجایی سیالاتی با لزجت بالا و حجم کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی دبی این دسته از پمپ‌ها کم است اما هد بسیار مناسبی دارند. پمپ بشقابی جابجایی مثبت، با افزایش عمق آب، آب کمتری پمپاژ کرده و بالعکس با کم فشار شدن آب، کمک می‌کنند تا جریان آب بیشتر شود.

۲- پمپ بشقابی سانتریفیوژی

پمپ‌های سانتریفیوژی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حجم بیشتری از سیالی با لزجت کم را جابجا کرده و هد کمتری نسبت به پمپ‌های بشقابی جابجایی مثبت داشته باشند. به طور کلی عمدتا از پمپ‌های سانتریفیوژی در منازل و ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود و از پمپ‌های جابجایی مثبت، در صنایعی از قبیل صنایع تولید کننده مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

قابلیت‌های پمپ آب بشقابی

مزایای پمپ بشقابی

ویژگی‌ها و قابلیت‌های پمپ آب بشقابی

پمپ بشقابی به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر ارسال آب در حجم‌های بالاتر بتواند تا ارتفاع مناسبی نیز، آب ساختمان‌ها را تامین کند. عمدتا پمپ آب بشقابی قادر است سیالاتی با ویسکوزیته کم مانند آب و ویسکوزیته زیاد مانند روغن را جابجا کند. متریال به کار رفته در این پمپ‌های آبی بشقابی به گونه‌ای انتخاب شده است که علاوه بر مقاومت در برابر افزایش فشار آب موجود در پمپ، در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز مقاوم باشد.

چرا که این پمپ‌ها به طور طولانی مدت در معرض رطوبت و یا مواد اسیدی قرار دارند. به همین دلیل عمدتا متریال به کار رفته در پمپ‌های بشقابی را برنج یا استیل انتخاب می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های پمپ آب بشقابی می‌توان به هد آن اشاره کرد. این پمپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با مصرف انرژی مناسب آب را تا ارتفاع ۳۳ متری جابجا کنند.

کاربرد پمپ بشقابی

پمپ آب بشقابی به جهت آبرسانی و توزیع یکنواخت آب در مصارف خانگی و ساختمان‌ها کاربرد بیشتری داشته اما کاربرد این پمپ، تنها به مصارف خانگی محدود نمی‌شود و در موارد زیر نیز می‌توان از پمپ‌های بشقابی استفاده کرد:

  • افزایش فشار آب ساختمان‌های مسکونی، تجاری، آموزشی
  • تقویت فشار آب خانگی
  • آبیاری مزارع کشاورزی
  • کارگاه‌های صنعتی
  • انتقال آب به بخش‌های مختلف تأسیساتی
  •  انتقال مایعات با ویسکوزیته پایین

بهترین برندهای پمپ آب بشقابی

بهترین برندهای پمپ آب بشقابی

بهترین مدل‌های پمپ بشقابی

به طور کلی برند تولید کننده پمپ‌های بشقابی، نقش بسزایی در کیفیت پمپ تولید شده دارد. امروزه شرکت‌های گوناگونی در زمینه پمپ‌های بشقابی گام برداشته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت پمپ بشقابی و پمپ جتی

به طور کلی پمپ آب بشقابی و پمپ جتی دو نوع پر کاربرد از پمپ‌های آب در ایران به شمار می‌روند که عمدتا به عنوان پمپ آب خانگی شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که هر یک از این پمپ‌های خانگی دارند، بسیاری از افراد در هنگام خرید این پمپ‌ها دچار سردرگمی می‌شوند. در ادامه تفاوت‌های این دو پمپ را از چند منظر برشمردیم تا بتوانید به سادگی از بین آنها، مدل مناسب محیط خود را انتخاب کنید.

۱- دبی و حجم آب جابجا شده

از لحاظ مقدار حجم آبی که توسط این دسته از پمپ‌های خانگی جابجا می‌شود، باید گفت که پمپ بشقابی، از برتری بیشتری برخوردار است. به طور کلی این پمپ با توجه به طراحی به خصوصی که دارد قادر است حجم بیشتری از آب را جابجا کند.

۲- ارتفاع آب جابجا شده

اگر چه پمپ بشقابی قادر است حجم بیشتری از سیال را جابجا کند، اما در مقایسه با پمپ جتی، قادر نیست آب را تا ارتفاع بسیار زیاد جابجا کند. به طور کلی پمپ آب جتی قادر است ارتفاع بیشتری از آب را جابجا کرده و ساختمان‌هایی با تعداد طبقات زیاد را آب رسانی کند.

۳- نحوه عملکرد پمپ بشقابی و جتی

همانطور که گفته شد پمپ آب بشقابی برای افزایش فشار آب و جابجا کردن از تیغه، شفت و الکتروموتور استفاده می‌کند و آب تنها از طریق چرخش پره‌ها، فشرده می‌شود. اما در پمپ آب جتی طراحی پیچیده‌تری به کار گرفته شده است و به منظور جابجایی آب تا ارتفاع بیشتر، از جت اکسیژن استفاده می‌کند.

۴- سطح صدای تولید شده در پمپ بشقابی و جتی

به طور کلی سطح صدای تولید شده توسط پمپ آب، از جمله پارامترهای بسیار مهمی است که در هنگام خرید پمپ باید به آن توجه کرد. چرا که پمپ به طور مداوم در حال کارکرد بوده و تولید صدای بیش از حد آن می‌تواند آسایش ساکنین را بر هم زند. همانطور که گفته شد، پمپ آب جتی از جت اکسیژن به منظور افزایش هد پمپ استفاده می‌کند. استفاده از جت پمپ در این پمپ سبب شده که پمپ جتی، صدای بیشتری نسبت به پمپ آب بشقابی داشته باشد.

مزایای پمپ آب بشقابی

پمپ بشقابی

مزایای پمپ آب بشقابی

  1. قیمت مناسب
  2. طراحی ساده
  3. قطعات ارزان
  4. تعمیر آسان
  5. صدای اندک در مقایسه با پمپ جتی
  6. قابل استفاده در مصارف خانگی
  7. قابل استفاده در مصارف تجاری، صنعتی و کشاورزی
  8. ایجاد فشار آب مناسب و انتقال مناسب آب تا ارتفاع مشخص

خرید پمپ آب بشقابی از بهترین برندها

شرکت مهنام پمپ با به کارگیری کارشناسان مجرب در زمینه فروش پمپ‌های آب از برندهای مختلفی از قبیل اونیکس، پنتاکس، ابارا، استریم و غیره در اصفهان فعالیت می‌کند. در صورتی که در انتخاب و خرید پمپ دچار مشکل شده‌اید هم اکنون می‌توانید با کارشناسان ما در مهنام پمپ تماس حاصل فرمایید تا آنها با توجه به محیط و بودجه شما بهترین مدل پمپ آب بشقابی یا هر نوع دیگر را به شما پیشنهاد دهند.

پمپ آب بشقابی چیست؟

پمپ بشقابی از دسته پمپ‌های آب خانگی شناخته می‌شود و جزو پمپ‌های گریز از مرکز بوده و برای انتقال سیالات با ویسکوزیته پایین مانند آب مناسب است.

مزایای پمپ آب بشقابی

1- قیمت مناسب، 2- طراحی ساده، 3- قطعات ارزان، 4- تعمیر آسان، 5- صدای اندک، 6- قابل استفاده در مصارف خانگی، 7- قابل استفاده در مصارف تجاری، صنعتی و کشاورزی، 8- ایجاد فشار مناسب آب و انتقال آن تا ارتفاع مشخص

کاربرد پمپ آب بشقابی

1- افزایش فشار آب ساختمان‌های مسکونی، تجاری، آموزشی. 2- تقویت فشار آب خانگی. 3- آبیاری مزارع کشاورزی. 4- کارگاه‌های صنعتی. 5- انتقال آب به بخش‌های مختلف تأسیساتی. 6- انتقال مایعات با ویسکوزیته پایین

2 فکر در مورد “ راهنمای خرید پمپ آب بشقابی

  1. ali گفت:

    مطلب خیلی عالی بود

  2. TerryMib گفت:

    .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *