اگر در شهرهای بزرگ و پرجمعیت ساکن باشید حتما شما هم با مشکل کم فشاری آب دست و پنجه نرم می‌کنید. کلانشهرهایی چون؛ تهران، اصفهان، مشهد و دیگر شهرهای بزرگ کشور، دارای ساختمان‌هایی با ارتفاع زیاد و به طبع جمعیت بسیار زیادتری هستند. مسئله کم آبی در کشور و جمعیت بسیار شهرها سبب شده تا سیستم آبرسانی در کلانشهرها با اختلال رو به رو باشد. به همین دلیل است که ساختمان‌های مسکونی و تجاری از پمپ آب‌هایی همچون پمپ آب جتی استفاده می‌کنند.

خرید پمپ آب جتی

اگر چه در تصفیه خانه‌های این کلانشهرها به جهت آبرسانی مناسب به منازل، از پمپ‌های قدرتمند استفاده می‌شود اما این پمپ‌ها تنها بخشی از نیاز ساکنین را جوابگو هستند و به عبارت دیگر با وجود این پمپ‌های اصلی، آب تنها تا طبقه مشخصی از ساختمان‌ها (برای مثال تا طبقه دوم ساختمان) با فشار مناسب منتقل می‌شود. به همین علت است که افرادی که در طبقات بالاتر ساختمان ساکن هستند همیشه مشکل فشار آب دارند.

همانطور که اشاره شد تنها راه موثر برای رفع این مشکل استفاده از پمپ آب است. پمپ آب با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی کمک می‌کند تا آب با فشار مناسب به طبقات بالاتر نیز برسد و رفاه ساکنین را تامین کند. پمپ‌های آب انواع گوناگونی دارند و در زمینه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما آن دسته از پمپ‌هایی که در ساختمان‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، پمپ آب خانگی نام می‌گیرند که خود پمپ خانگی نیز شامل انواعی همچون: پمپ آب بشقابی ، پمپ جتی، چرخشی و شناور است. دو مدل از پرکاربردترین پمپ‌های خانگی، پمپ بشقابی و پمپ جتی است که در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات مربوط به پمپ جتی و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

پمپ آب جتی چیست؟

پمپ آب جتی یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین پمپ‌های خانگی است. این پمپ به گونه‌ای طرحی شده است تا نیاز ساختمان‌های بلند را به خوبی برطرف نماید. پمپ آب جتی از جمله پمپ‌های گریز از مرکز به حساب آمده و از ابتدا به منظور جابه‌جایی آب چاه به ارتفاع ۲۵ متر طراحی شد اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، فناوری به کار رفته در این پمپ‌ها به طور چشمگیری تغییر کرد و موجب شد تا این پمپ‌ها قادر باشند آب یا سیال را تا ارتفاع ۱۰۰ فوت نیز جا‌ به جا نمایند.

عملکرد پمپ آب جتی

نقطه قوت این پمپ، انتقال آب تا ارتفاع زیاد است به همین خاطر است که در ساختمان‌های مرتفع به منظور بهبود سیستم آبرسانی استفاده ویژه‌ای از آن می‌شود. همچنین طول عمر و مقاومت بالای پمپ جتی بر آن شده است تا یکی از محبوب‌ترین پمپ‌های خانگی شمرده شود.

نحوه عملکرد پمپ آب جتی

پمپ آب جتی از جمله پمپ‌های سانتریفیوژی است. در این پمپ، الکتروموتوری تعبیه شده است که وظیفه دارد فشار پمپ را افزایش دهد و چرخشی قدرتمند در پروانه‌ها ایجاد کند. نحوه عملکرد پمپ آب خود مکش که به پمپ جتی در بازار معروف است، به این صورت است که با ایجاد خلاء در قسمت ورودی، مکشی ایجاد کرده و هوا را تخلیه می‌کند.

به این ترتیب به علت به وجود آمدن اختلاف فشار بین هوای خارج و داخل پمپ، سیال با فشار بیشتری به داخل پمپ حرکت می‌کند. پس از ورود سیال به درون پمپ، پروانه‌ها به وسیله الکتروموتور به گردش در آمده و آب را به سمت خروجی پمپ هدایت می‌کنند. در نتیجه این عملکرد، آب با فشار زیاد وارد خط لوله کشی ساختمان‌ها شده و به طبقات بالاتر منتقل می‌شود.

عمدتا در پمپ آب جتی، سوئیچ کنترل خودکار قرار داده شده است تا به واسطه آن فشار تولید شده توسط پمپ در وضعیت ثابتی قرار گیرد. در صورتی که فشار آب مجموعه از حد مجاز تعیین شده تجاوز کرد، این سوئیچ پمپ را متوقف می‌کند. همچنین در صورتی که در مسیر پمپ انسداد و گرفتگی وجود داشته باشد، این سوئیچ پمپ را خاموش می‌کند چرا که در صورت انسداد، در لوله‌ها شاهد برگشت جریان و یا در اصطلاح ضربه قوچ خواهیم بود که نتیجه آن آسیب رساندن به پمپ و سایر اتصالات موجود در سیستم است.

اجزای تشکیل دهنده پمپ آب جتی

انواع پمپ جتی

الکتروموتور: همانطور که گفته شد، این بخش از پمپ آب جتی، وظیفه دارد توان مورد نیاز پمپ را برای افزایش فشار آب ایجاد کند.

کاسه نمد و آب بندها: این دسته از تجهیزات به کار رفته در پمپ جتی وظیفه دارند از نشتی آب به خارج از پمپ و نیز محفظه الکتروموتور جلوگیری کنند.

پره‌ها: این قسمت از پمپ‌های جتی، به شفت الکتروموتور متصل شده و وظیفه دارد با حرکت چرخشی، فشار آب را افزایش دهد.

حفره‌های ورودی و خروجی: این حفره‌ها به دلیل وارد و خارج کردن آب در پمپ آب جتی تعبیه شده‌اند.

انواع پمپ جتی از نظر جنس بدنه

بدنه پمپ‌های جتی نیز همچون دیگر محصولات صنعتی از متریال خاص و ویژه‌ای ساخته می‌شوند. همچنین جنس قطعات آن نیز متفاوت است. برای مثال پروانه آنها می‌تواند از پلاستیک، استیل و برنج و سیم پیچ به کار رفته در الکتروموتور این محصولات می‌تواند از مس باشد. موتور پمپ‌های جتی با توان 0.45 تا 18.5 کیلووات با حداکثر فشار 6 بار تولید می‌گردند.

در مجموع پمپ جتی از نظر جنس بدنه به سه دسته تقسیم می‌شود:

1- پمپ جتی پلاستیکی

پمپ آب جتی پلاستیکی یکی از پرکاربردترین پمپ‌های موجود در بازار است. پمپ جتی پلاستیکی در برابر ضربه از خود مقاومت کمتری نشان می‌دهد به همین دلیل نگهداری از این پمپ‌ها کمی دشوار و حساس خواهد بود.

2- پمپ جتی چدنی

یکی دیگر از انواع متریال به کار رفته در پمپ آب جتی، چدن است. فلز چدن به طور ذاتی در برابر رطوبت و همچنین ضربه مقاومت بیشتری از خود نسبت به پلاستیک نشان می‌دهد به همین دلیل عمدتا پمپ‌های چدنی به مراقبت کمتری نسبت به پمپ‌های پلاستیکی نیاز دارند.

3- پمپ جتی استیل

پمپ جتی استیل از بدنه‌ای به جنس استیل ساخته می‌شود. استیل نیز همانند چدن مقاومت مناسبی در برابر عوامل خارجی داشته و می‌توان گفت همچون پمپ چدنی، پمپ جتی استیل نیز دوام و طول عمر بیشتری داشته و مراقبت از آن نیز ساده‌تر خواهد بود.

موارد استفاده از پمپ آب جتی

موارد استفاده از پمپ آب جتی

  • آبرسانی به انواع ساختمان‌های مسکونی
  • آبرسانی در انواع کاربری‌های کشاورزی و آبیاری مزارع
  • مورد استفاده در مراکز پرورش آبزیان
  • مورد استفاده در مراکز دام و طیور
  • جکوزی و استخرهای خانگی
  • فواره‌ها
  • تقویت فشار آب
  • سیستم‌های سرمایش و گرمایش
  • تهویه مطبوع
  • و غیره

پمپ آب جتی بهتر است یا پمپ آب بشقابی؟

از آنجایی که این دو مدل جزو پر استفاده‌ترین پمپ‌های خانگی به حساب می‌آیند. فروشندگان همیشه با این سوال خریداران مواجه‌اند که: پمپ آب جتی بهتر است یا پمپ آب بشقابی؟

نمی‌توان گفت یک پمپ بر دیگری برتری دارد چرا که بایست نیاز، ارتفاع و آبدهی مورد نظر و غیره محیط بررسی شود و با توجه به آنها پمپ مناسب انتخاب شود. اما در مجموع تفاوت میان پمپ جتی و بشقابی در میزان فشار و آبدهی است. پمپ آب جتی فشار بالاتر و آبدهی کمتری نسبت به پمپ بشقابی دارد. به طور مثال، پمپ آب جتی را جهت پمپاژ آب یک ساختمان با 4 طبقه مسکونی پیشنهاد می‌دهیم و از آنجایی که پمپ آب بشقابی ارتفاع پمپاژ یا آبرسانی کمتری نسبت به پمپ آب جتی دارد، نهایتا برای یک ساختمان 3 طبقه مسکونی پیشنهاد می‌گردد.

برترین برندهای تولید کننده پمپ جتی

تولید کنندگان بسیاری هستند که پمپ خانگی جتی را تولید و در بازار ارائه می‌دهند اما از میان آنها محصولاتی تعدادی از این برندها توانسته است به خوبی نیاز کاربران را پاسخگو باشد و عملکرد بهتری از خود نشان دهند. از جمله برترین برندهای پمپ آب خانگی جتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برندهای تولید کننده پمپ جتی

راهنمای انتخاب و خرید پمپ جتی

به طور کلی پمپ‌های آبی که توسط برندهای مختلف تولید می‌شوند همگی دارای توان‌های متفاوتی نیز هستند. عمدتا تفاوت توان هر یک از این پمپ‌ها سبب می‌شود که کاربری این دسته از تجهیزات متفاوت باشد. توان و ظرفیت پمپ‌های جتی بر حسب متراژ، تعداد طبقات و همچنین میزان مصرف آب تعیین می‌شود.

بدیهی است که به ازای مصرف آب بیشتر، طبقات بیشتر و در نهایت متراژ ساختمان بیشتر به پمپی با ظرفیت و توان بیشتری نیاز خواهد شد.

نحوه نگهداری از پمپ خانگی جتی

نگهداری از تجهیزاتی چون پمپ‌های خانگی، امری لازم و ضروری به شمار می‌رود. چرا که با مراقبت اشتباه از پمپ‌ها و عدم رعایت نکات لازم در هنگام نگهداری، طول عمر پمپ جتی به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. به منظور افزایش طول عمر پمپ‌های خانگی، معمولا آن‌ها را در یک محیط بسته قرار می‌دهند چرا که این دسته از تجهیزات صنعتی به شدت در برابر باد و رطوبت و بارندگی حساس بوده و آسیب می‌بینند.

از طرفی فضای در نظر گرفته شده برای پمپ آب باید به گونه‌ای باشد که به خوبی تهویه گردد و دما در آن فضا بیش از اندازه نباشد‌. چرا که این دسته از تجهیزات در هنگام کار به شدت دچار افزایش دما می‌شوند و در صورتی که عمل انتقال حرارت الکتروموتور پمپ و جریان هوای موجود در اتاق به نحو مطلوبی صورت نپذیرد، الکتروموتور دچار آسیب دیدگی خواهد شد.

خرید پمپ خانگی جتی از نماینده فروش پمپ آب

برای آنکه محصول شما از برندی با کیفیت و دارای عملکردی خوب و مناسب باشد، بهتر است خرید پمپ آب را از فروشگاهی متخصص و متبحر در این زمینه انجام دهید. مهنام پمپ با سال‌ها سابقه در زمینه فروش پمپ آب و سایر ابزار آلات صنعتی به خوبی می‌تواند نیاز شما را شناسایی و با توجه به بودجه‌تان بهترین مدل پمپ آب جتی را به شما معرفی نماید. با مشاوره با کارشناسان ما بهترین خرید را تجربه کنید.

پمپ آب جتی چیست؟

یکی دیگر از انواع محبوب و پر کاربرد پمپ آب خانگی، پمپ آب جتی است. این پمپ از جمله پمپ‌های گریز از مرکز بوده و برای انتقال آب در ارتفاع زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع پمپ خانگی جتی

پمپ جتی از نظر جنس بدنه به سه دسته تقسیم می‌شود: ۱- پمپ جتی پلاستیکی، ۲- پمپ جتی چدنی، ۳- پمپ جتی استیل

پمپ جتی برای چه محیط‌هایی مناسب است؟

پمپ جتی موارد استفاده فراوانی دارد. به طور مثال: ساختمان‌های مسکونی، مزارع کشاورزی، مراکز پرورش ماهی، مراکز پرورش طیور، جکوری و استخرهای خانگی، سیستم‌های سرمایش و گرمایش و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *