بدیهی است در منازل مسکونی چند طبقه، مشاغل و صنایعی که با آب یا انواع سیالات سر و کار دارند نیاز به سیال پر فشار بیشتر احساس می‌شود. چرا که با وجود سیالی پر فشار است که به کارها سرعت بیشتری داده می‌شود و از سویی دیگر روند انجام آنها نیز ساده‌تر خواهد شد. به همین منظور است که استفاده و خرید انواع پمپ آب بیش از گذشته شده و به دنبال آن شاید بسیاری از ما به دنبال شناخت بهترین مدل پمپ آب باشیم.

پمپی با حداکثر کارایی که نیاز به آب یا سیال پرفشار را به طور کامل برطرف نماید. در این راهنمای خرید پمپ آب شما با پمپ‌ها، ویژگی‌ها، نحوه عملکرد آنها و متغیرهایی که در انتخاب پمپ مناسب اهمیت دارند بیشتر آشنا می‌شوید.

انواع پمپ آب

برای آنکه این راهنمای خرید پمپ آب مفید و کامل باشد لازم می‌دانیم تا ابتدا شما را با انواع پمپ آب آشنا کنیم. پمپ‌های آب نیز همچون بسیاری از محصولات دارای تنوع هستند و هر کدام از آنها برای استفاده در زمینه‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند تا در نهایت کارایی، برای ما سودمند و مفید واقع شوند. یک دسته بندی که می‌توان برای پمپ‌های آب در نظر گرفت دسته بندی بر اساس کارایی و عملکرد در زمینه‌های مختلف است. در ادامه انواع پمپ آب از این منظر را نام برده و به توضیح مختصری از هر یک می‌پردازیم.

انواع پمپ آب

  • پمپ خانگی
  • پمپ  صنعتی
  • پمپ تاسیساتی
  • پمپ استخری
  • پمپ کارواش

پمپ آب خانگی

با توجه به افزایش و تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ، در سیستم آبرسانی شهری شاهد کاهش فشار آب هستیم که بدیهی این کم فشاری آب در خانه‌های مسکونی فاقد پمپ به خوبی قابل رویت است. البته نا گفته نماند کاهش منابع آبی سبب شده است که کم فشاری آب در برخی از شهرهای کوچک نیز مشاهده شود. به هر روی برای برطرف نمودن این معضل و دسترسی به آبی با فشار مناسب در تمامی طبقات ساختمان، از پمپ آب خانگی بهره می‌برند. این پمپ‌ها که ویژگی‌های مختص به خود را دارند کمک می‌کنند تا آب با فشار مناسب در ارتفاع ساختمان در جریان و قابل استفاده باشد.

پمپ صنعتی

همانطور که در ابتدا گفتیم، هر واحدی که با سیالی سر و کار داشته باشد نیاز به پمپ پیدا خواهد کرد. برای انتقال سیالاتی که در واحدهای صنعتی و کارخانه‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر جابه‌جا می‌شوند، لازم است تا فشاری کافی برای آنها محیا گردد تا سرعت و روند انجام کارها بالاتر و بهتر گردد. پمپ آب صنعتی در صنایع، کارخانه‌ها، زمین‌های کشاورزی و به طور کلی در هر جایی که به تامین آب به میزان مشخص نیاز است، به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین موارد مصرف پمپ‌های آب صنعتی در خدمات آتش نشانی است تا با تنظیم قدرت آب، قادر باشند آب را با فشار و حجم بسیار به طبقات بالاتر برسانند.

پمپ تاسیساتی

پمپ تاسیساتی که به آن پمپ سیرکولاتور نیز گفته می‌شود، دستگاهی است که از آن برای به گردش در آوردن یک سیال درون یک سیکل بسته استفاده می‌شود. این پمپ زیر مجموعه‌ی پمپ‌های سانتریفیوژ است که سیالات را تا دمای ۱۰۰ الی ۱۳۰ درجه سانتیگراد پمپاژ می‌کند. این پمپ‌ها اغلب برای تأمین آب داغ در سیستم‌های گرمایش مرکزی، منطقه‌ای و گردش آب داغ در سیستم‌های آب گرم خانگی مثل مدار آب گرم شوفاژ، و یا برای سیرکوله آب، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پمپ کارواش

پمپ کارواش یا واترجت در مصارف خانگی و همچنین مصارف صنعتی کاربرد دارد. شستشوی اتومبیل، حیاط، سالن، راهرو، شیشه و… با واتر جت خانگی صورت می‌گیرد و در کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی نیز به منظور چربی‌برداری، رنگ بری، رسوب زدایی، شستشوی دستگاه‌ها و… از پمپ آب کارواش استفاده می‌شود.

پمپ استخری

یکی از انواع پمپ آب که به طور تخصصی برای آبرسانی و تصفیه‌ی آب استخرها استفاده می‌شود پمپ استخری است. بدیهی است که پمپ استخری بخش مهمی از یک مجموعه تفریحی به حساب می‌آید که بدون آن تامین آب تمیز و بدون آلودگی تقریبا غیر ممکن و دشوار خواهد بود. در واقع می‌توان گفت به کمک این پمپ‌هاست که ما می‌توانیم از شنا کردن در آبی تمیز لذت ببریم.

اجزای تشکیل دهنده پمپ آب

اجزای تشکیل دهنده پمپ آب

پیش از آنکه به بررسی عملکرد پمپ آب بپردازیم بهتر است در وهله اول با بخش‌های مختلف این دسته از تجهیزات اشاره کنیم. از جمله این بخش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسته آب بند
  • الکتروموتور
  • شفت
  • پره
  • دریچه‌های ورودی
  • دریچه‌های خروجی
  • یاتاقان

نحوه عملکرد پمپ آب

در این دسته از تجهیزات صنعتی، الکتروموتور وظیفه دارد، با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، توان لازم را برای افزایش فشار آب ایجاد نماید. با گردش شفت، پره‌های متصل به آن شروع به حرکت کرده و با گردش آن‌ها آب به درون پمپ مکیده می‌شود. بر حسب نوع عملکرد پمپ، آب به سمت انتهای پره‌ها حرکت کرده و در اثر هندسه و سرعت دورانی شفت، فشرده می‌شود.

آب فشرده شده از طریق خروجی‌های تعبیه در پمپ، خارج شده و وارد لوله کشی ساختمان‌ها می‌شود. متریال به کار رفته در بدنه پمپ اصفهان عمدتا از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده و در برابر خوردگی از خود مقاومت نشان می‌دهند. به منظور جلوگیری از نشتی پمپ عمدتا بدنه این تجهیزات متناسب با استانداردهای IP66 تولید می‌گردند.

راهنمای خرید پمپ آب

پس از شناخت کلی پمپ‌ها، نوبت به اصلی‌ترین قسمت این راهنمای خرید پمپ آب رسیده است. اگر تصمیم به خرید پمپ آبی داشته باشید حتما این سوال در ذهن شما هم آمده است که خب حالا برای آنکه پمپ آبی مناسب و کارآمد را خریداری کنم باید چه چیزهایی را در نظر بگیرم؟

اگر چه برای خرید هر نوع پمپی باید موارد مختص به آن را در نظر گرفت، اما برخی از موضوعات در خرید پمپ آب یکسان هستند که در این راهنمای خرید پمپ آب، این نکات را برای شما بازگو خواهیم کرد.

پیش از آن مهمترین مشخصه‌های عمومی در گزینش پمپ‌ها، موارد زیر هستند که بهتر است ابتدا برای خرید هر نوع پمپ در نظر گرفت:

  • ماهیت و مشخصات شیمیایی مایع قابل انتقال نظیر آب آشامیدنی، آب کشاورزی، فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی، مواد شیمیایی، مواد سوختنی، پساب های صنعتی (اسیدی و بازی) و غیره
  • مشخصات فیزیکی مایع قابل انتقال نظیر دمای سیال و محدود درجه حرارت، میزان گرانروی یا ویسکوزیته، میزان املاح و ذرات جامد، ظرفیت و مقدار آبدهی، هد یا ارتفاع آبدهی

۱- نوع پمپ مناسبِ واحد مسکونی، صنعتی یا کشاورزی و…

پیشتر هم اشاره شد که دلیل تنوع پمپ‌ها در این است که واحدهای مختلف مسکونی، صنعتی، کشاورزی، تجاری و… خواستگاه استفاده از این پمپ‌ها هستند و پمپ مناسب هر یک از این واحدها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال بدیهی است که پمپ آبی که برای ساختمان مسکونی استفاده می‌شود از نوع پمپ خانگی بوده و پمپی که برای استخر و تعویض آب استخر استفاده می‌گردد پمپ استخری است. به طبع آن برای کارخانه‌ها، زمین‌های کشاورزی، سیستم گرمایشی سازه، واحد دامداری، کارگاه‌های تولیدی، کارواش‌ها و بسیاری دیگر از واحدها تجاری و صنعتی باید پمپ مناسب آن واحد را انتخاب و خریداری نمود.

نوع پمپ مناسبِ واحد مسکونی

دلیل این شخصی سازی در این است که عملکرد هر پمپ با پمپ دیگر تفاوت است بنابراین برای کسب بهترین نتیجه باید بهترین و مناسب‌ترین نوع پمپ را انتخاب نمود.

۲- هِد پمپ

هد پمپ در واقع میزان ارتفاع یا مسافتی است که پمپ قادر است سیال را تا آن ارتفاع یا مسافت پمپاژ کند. هد پمپ از جمله مهمترین عواملی است که پیش از خرید پمپ آب باید به آن توجه کرد. به طور کلی وجود اصطکاک در دیواره لوله‌ها و نیز وجود اتصالات فرعی مانند شیر فشار شکن، زانویی‌ها، تبدیل‌ها و… سبب می‌شود تا فشار آب موجود در سیستم‌های لوله کشی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

به این ترتیب، محاسبه و در نظر داشتن هد پمپ به ما کمک می‌کند تا بدانیم پمپ مورد نظر تا چه مسافتی قادر است سیال را منتقل کند و آیا این میزان برای ما کافی است یا خیر. هد پمپ با عبارت MAX مشخص شده که به همراه عدد هد بر روی بدنه پمپ درج شده است.

۳- دبی پمپ (میزان آبدهی)

مورد دیگری که در این راهنمای خرید پمپ آب لازم و ضروری است که به آن اشاره کنیم، دبی پمپ آب است. دبی یا آبدهی پمپ، به میزان یا حجم آبی گفته می‌شود که پمپ قادر است آن را پمپاژ نماید. واحد دبی پمپ بر حسب متر مکعب بر ثانیه (m3/s) مشخص می‌شود. به عبارت ساده‌تر دبی یعنی پمپ آب در یک ثانیه (یا یک مدت زمان مشخص) چند لیتر آب را می‌تواند جابه‌جا کند.

عمدتا برای محاسبه این پارامتر، فرض می‌شود که در تمام نقاط موجود در یک واحد صنعتی، مسکونی و… یک شیر با دبی عبوری ۱۰ لیتر بر دقیقه باز است و سپس متناسب با مقدار حجم آب مورد نیاز و نیز ضریب اطمینان، پمپ مورد نظر انتخاب می‌گردد. به طور مثال در یک ساختمان ۳ طبقه با ۶ واحد مسکونی، با در نظر گرفتن ضریب اطمینان، عمدتا پمپی با دبی ۷۰ لیتر بر دقیقه باید تهیه شود.

۴- قدرت یا توان پمپ

با توجه به کارایی هر پمپ آب، قدرت و توان متغییری برای آن در نظر گرفته می‌شود. در واقع الکتروموتوری که در پمپ‌ها به کار رفته‌اند این توان و قدرت را مشخص می‌کنند که بر حسب وات/کیلو وات در نظر گرفته خواهند شد. ماهیت کار پمپ نیز بر این اساس بود که با دریافت انرژی الکتریکی آن را به انرژی مکانیکی تبدیل نماید. هر اندازه پمپ قدرت بیشتری داشته باشد، انرژی الکتریکی بیشتری دریافت کرده و کارایی بالاتری دارد اما باید دید با توجه به محل مورد نیاز، پمپ با چه توانی برای محل شما کافی است.

۵- میزان صدای پمپ آب

با کمی جستجو در اینترنت به وفور این جمله را مشاهده خواهید کرد: فروش پمپ بی‌صدا !!!

در این راهنمای خرید پمپ آب این واقعیت را باید به شما بگوییم، هیچ پمپ بی‌صدایی در بازار وجود ندارد و در واقع میزان صدای تولیدی پمپ‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی صدای کمتر تولید می‌کنند و برخی صدای بیشتر. اگر پس از خریداری پمپ آب مناسبتان با صدای تولید شده از آن مسئله داشتید می‌توانید برای آن باکس عایق صدا تهیه کنید تا کمی از صدای تولید شده توسط پمپ بکاهید.

۶- مصرف انرژی پمپ آب

نکته دیگری که در این راهنمای خرید پمپ آب، مهم است و بایست به آن اشاره کنیم، مصرف انرژی پمپ آب است. هر دستگاه الکتریکی، مصرف انرژی مشخصی داشته به هنگام انتخاب پمپ آب میزان مصرف انرژی پمپ را در نظر داشته باشید تا ذهنیتی از هزینه برق خود در آینده داشته باشید. روشن است که با انتخاب و خرید پمپی با مصرف انرژی بهینه شما ضمن کمک به کاهش مصرف انرژی، هزینه‌های خود را نیز کاهش می‌دهید.

۷- برند تولید کننده

اینکه چه برندی را برای خرید پمپ آب مورد نیازتان انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. با انتخاب یک برند معتبر، صاحب امتیازهای بسیاری خواهید شد. ضمن آنکه دارای پمپی با کیفیت با متریال مناسب می‌شوید قطعا هزینه‌های آتی شما نیز به میزان چشم گیری کاسته خواهد شد.

شاید برند معتبر دارای محصولاتی با قیمت بالاتر باشد اما در عوض، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، مصرف انرژی و … آن کمتر خواهد شد. پس پیشنهاد ما به شما در این راهنمای خرید پمپ آب؛ همیشه به دنبال محصول ارزان‌تر نباشید گاهی با یک بار هزینه بیشتر، از هزینه‌های جانبی که در آینده به وجود می‌آید می‌کاهید.

برترین برندهای پمپ آب

برای آشنایی بیشتر شما با برترین برندهای پمپ آب، لیستی از بهترین تولید کنندگان این محصول در ادامه آورده شده:

۸- خرید از فروشگاهی معتبر

نکته آخری که در راهنمای خرید پمپ آب لازم است به آن اشاره کنیم، مکان و فروشگاهی است برای خرید پمپ آب انتخاب می‌کنید. یک فروشگاه معتبر، متخصص و قدیمی را برای خرید بهترین پمپ آب انتخاب کنید. فروشگاهی که تنوع محصولات آن بسیار و به خوبی شما را در امر خرید یاری می‌کند.

طبیعی است که خرید پمپ آب کاری است تخصصی، بنابراین هر اندازه که این راهنمای خرید پمپ آب، دانش نسبی به شما در انتخاب مدل دهد باز هم شما به یک کارشناس برای پیشنهاد بهترین مدل با مناسب‌ترین قیمت با توجه به موقعیت و بودجه‌تان، نیاز دارید.

مهنام پمپ، نماینده فروش انواع پمپ آب در اصفهان، از هیچ تلاشی در جهت ارائه بهترین پمپ‌های آب با توجه به بودجه مشتریان خود فرو نخواهد گذاشت. هدف این واحد صنفی کسب اطمینان مشتریان و ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات به سراسر کشور است.

نکات مهم در راهنمای خرید پمپ آب

ابتدا مدل‌های موجود در سایت را بررسی کنید سپس برای کسب راهنمایی و خرید با کارشناسان شرکت بازرگانی عبدالهی (مهنام پمپ) تماس حاصل فرمایید.

سایر نکات مهم در راهنمای خرید پمپ آب

  • بکارگیری متریال مقاوم در برابر رطوبت و خوردگی در ساختار پمپ‌ها
  • استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در فرآیند تولید این محصولات
  • استفاده از الکتروموتورهای با کیفیت
  • دوام و پایداری بالا
  • مصرف انرژی بسیار پایین
  • هزینه های تعمیر و نگهداری بسیار پایین

پمپ آب چیست؟

پمپ آب دستگاهی است که با افزایش فشار آب یا هر سیال دیگر و همچنین افزایش سرعت پمپاژ آنها، کمک می‌کند تا در منازل مسکونی یا در مکان‌های صنعتی، تجاری و کشاورزی به سیالی با فشار مناسب دسترسی داشته باشیم.

پمپ آب چند نوع دارد؟

انواع پمپ آب را می‌توان براساس نوع کارایی به ۵ دسته تقسیم کرد: ۱- پمپ آب خانگی، ۲- پمپ صنعتی، ۳- پمپ تاسیساتی، ۴- پمپ کارواش، ۵- پمپ استخری

16 فکر در مورد “ راهنمای خرید پمپ آب

  1. ali گفت:

    سلام یه پمپ دو اسب دو پروانه خرید کردیم مارک اینرژی خیلی برند عالی بود راضی بودم تشکر از شرکت مهنام پمپ

    1. رضا نمازی گفت:

      سلام مرسی از انتخاب شما

  2. فتحی گفت:

    سلام، برای یک واحد 95 متری در طبقه سوم چه پمپی مناسب می باشد؟ طوری که هر شیر آب را باز کنیم افت فشاری در شیرهای دیگر شاهد نباشیم. آیا یه پمپ آب نیم اسب با هد 40 متر و دبی 2.4 متر مکعب بر ساعت کافی هست؟ برای اینکه یه جریان ثابت و مناسب آب داشته باشیم، حتما باید یک مخزن ذخیره آب بذاریم؟ در صورت گذاشتن منبع ذخیره آب، برای شرایط ما چه نوع پمپی رو پیشنهاد می کنید؟ آیا نیازی هست منبع تحت فشار هم بگیریم؟

    1. رضا نمازی گفت:

      سلام جناب فتحی عزیز، چنانچه پمپ نیم اسب هم سطح با واحد نصب شود (و نه در پارکینگ) کاملا برای یک واحد کافی است. البته پمپ مذکور می بایست یک پمپ نیم اسب بشقابی باشد. چنانچه از منبع ذخیره نیز استفاده شود، عملکرد پمپ بهبود خواهد یافت. در ضمن، می بایست منبع تحت فشار نیز نصب گردد.

  3. محمد شقاقی گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید می خواستم یک دستگاه پمپ خانگی مدل پدرولا ایتالیایی برای خونه دوبلکس ام از سایت شما خریداری کنم. به نظر شما پمپ مناسب با قیمت مناسب کدام نوع از مدل پمپ رو پیشنهاد میدید؟ ممنونم اگر کمکم کنید.

    1. رضا نمازی گفت:

      سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

  4. قدیمی گفت:

    سلام و درود، شما برای ساختمان ۶ طبقه، دارای ۲۴ واحد مسکونی (هر طبقه ۴ واحد)، چه نوع پمپ آبی پیشنهاد میکنید؟ با چه توانی؟

    1. رضا نمازی گفت:

      سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

  5. سعید فردامش گفت:

    پمپ پیشنهادی شما برای یک منزل یک طبقه و یک واحد چیه؟

    1. رضا نمازی گفت:

      سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.

  6. حسین عسکری گفت:

    با سلام، بنده دارای یک شرکت ایمنی و آتش نشانی هستم و برای راه اندازی سیستم فایر باکس با ظرفیت 5000 هزار لیتر آب ذخیره شده و نیز یک ساختمان اداری با تعداد طبقات 3 و یک طبقه همکف و نیز تعداد 8 عدد جعبه آتش نشانی که با سایز لوله 2 اینچ رینگ شده و شیلنگ سایز 1.5 اینچ همه برای جعبه ها در نظر گرفته شده با توجه به نوع کار و اندازه لوله ها بوستر پمپ پیشنهادی شما چیست؟

    1. رضا نمازی گفت:

      سلام، ضمن تشکر بابت توضیحات ارائه شده، همکاران واحد فنی جهت دریافت اطلاعات تکمیلی با شما تماس خواهند گرفت.

  7. سعید طوسی گفت:

    سلام و عرض ادب. میخوام یه آبنما با پوشش ورقهای ژئو ممبران درست کنم. طول و عرض این آبنما حدود 6*5 و همچنین ارتفاع مد نظرم حدود 100 سانتی متر. لطفا بهترین پمپ رو متناسب با کارم که بتونه سالها برام کار کنه رو معرفی بفرمایین

    1. رضا نمازی گفت:

      سلام، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت

  8. سید حسن عرب گفت:

    با سلام، ضمن عرض خدا قوت به شما بابت مطالب مفید در سایت گذاشته شده است پمپ آب خانگی برای یه خونه ویلایی در جنوب که بیش از روز با هوا هم در تابستان بسیار گرم و رطوبتی هست. ضمنا کیفیت آب مناسبی هم ندارد. پیشنهاد شما چیه؟ ممنونم از لطف شما.

    1. رضا نمازی گفت:

      سلام جناب عرب عزیز، شما باید از پمپ های استیل که مقاومت خوبی در برابر رطوبت، دما و شرایط بد آب و هوایی دارند و مناسب آب دارای آهک یا ذرات ناخالصی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *